Susoft aPos oppdatering til versjon 1.1.33 kommer onsdag 06.11.24 for alle kunder!!
Vi kommer med en oppdatering av Susoft aPos kassen i morgen, onsdag 06.11.24. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen.
Du kan lese om hva som er nytt i denne versjonen her
Vennlig hilsen
Susoft
Ny 30 minutter nedetid på alle Susoft systemer mandag morgen den 14.10.24!!!
Det vil bli ny nedetid på alle Susoft systemer mellom 05:30 og 06:00 mandag 14.10.24. Dette vil påvirke alle kunder som bruker systemet i den perioden. Dette skjer på grunn av vedlikehold på servere. Beklager eventuelle ulemper dette har for dere.
Vennlig hilsen
Susoft
30 minutter nedetid på alle Susoft systemer i morgen tidlig 10.10.24!!!
Mellom 05:30 og 6:00, 10.10.24 vil alle Susoft systemer være offline. Dette vil påvirke alle kunder som bruker systemet i den perioden. Dette skjer på grunn av vedlikehold på servere. Beklager eventuelle ulemper dette har for dere.
Vennlig hilsen
Susoft
Susoft aPos oppdatering til versjon 1.1.32 kommer onsdag 02.10.24 / 09.10.24
Vi kommer med en oppdatering av aPos kassen. Noen kunder vil få denne i morgen, onsdag 02.10.24. Så lenge alt ser greit ut og vi ikke får noen store problemer så kommer oppdateringen for alle andre onsdag 09.10.24. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen.
Du kan lese mer om hva som er nytt her.
Vennlig hilsen
Susoft
Offline problemer i kassen
Vi har i det siste hatt noen situasjoner hvor kassene har gått offline. Hvor mye det har påvirket hver av dere vil variere da noen funksjoner fungerer veldig bra offline, slik som for eksempel vanlige salg, mens andre vil slite med å få tatt betalt.
Vi har gjennomført tester og gjort forbedringer for å prøve å løse problemstillingene, men vi er ikke helt i mål enda. Det kan ta en dag eller to til før alt er løst.
Vi kan derfor ikke se bort ifra at det vil oppstå flere situasjoner, men vi følger med og vil løse de så raskt som mulig dersom noe skulle oppstå.
Vennlig hilsen, Susoft
Susoft aPos oppdatering til versjon 1.1.31 kommer onsdag 19.06.24/26.06.24
Vi kommer med en oppdatering av aPos kassen. Noen kunder vil få denne i morgen, onsdag 19.06.24. Så lenge alt ser greit ut og vi ikke får noen store problemer så kommer oppdateringen for alle andre onsdag 26.06.24. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen.
Du kan lese mer om hva som er nytt her.
Vennlig hilsen
Susoft
Firmware oppdatering til Susoft M1 enheter 29. og 30. mai
Alle Susoft M1 enheter kommer til å få en firmware oppdatering onsdag 29. eller torsdag 30. mai. Noen får oppdateringen den ene dagen og resten den andre. Oppdateringen vil starte neste gang du logger inn i apos etter dette. Oppdateringen vil ta cirka 30 minutter, men det avhenger av hvor rask internettlinje du har siden filen som må lastes ned er rett over 1GB. Det kan være en fordel å kjøre oppdateringen over wifi dersom du har det tilgjengelig. Årsaken til at vi sender ut oppdateringen er fordi betalingsløsningen Softpay, som de fleste M1 enhetene bruker, krever at sikkerhetsoppdateringene i Android ikke er for gamle til en hver tid. Vi kommer derfor cirka årlig til å komme med firmware oppdateringer til enheten. Det er altså bare dere som har en Susoft M1 (håndholdt med innebygd printer) som vil få denne oppdateringen. Ta kontakt med din support dersom du får problemer.
Vennlig hilsen
Susoft
Oppdateringen av aPos til versjon 1.1.30 er nå gjennomført
Oppdateringen til 1.1.30 er nå sendt ut til alle. Det var en feil med nyhetene i appen som gjorde at en del kunder fikk synkronisering og at appen krasjet. Det ble fikset cirka 08:45. Dersom noen fremdeles har utfordringer etter oppdateringen så ta kontakt med din support.
Vennlig hilsen
Susoft
Susoft aPos oppdatering kommer onsdag den 08.05.24
Vi kommer med en oppdatering av aPos kassen onsdag den 08.05.24. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen.
Du kan lese mer om hva som er nytt her.
Vennlig hilsen
Susoft
Uønskede stopp i kassen
Vi har hatt to stopp i forrige måned på aPos og G1. Vi skjønner at det er stor frustrasjon knyttet til denne typen hendelser. Dette frustrerer selvsagt oss også. Men vi jobber med å forebygge dette, hele tiden. Vi har laget overvåkingssystemer og har en admin på full tid for å følge opp servere, databaser og drift. Dette er en viktig kompetanse som vi selvsagt er avhengig av for å nå våre mål og god stabil drift.
Våre moderne nye servere, har god kapasitet til å håndtere de kundene vi har i dag og for mange år fremover, selv med kraftig vekst.
Det som har dukket opp som problemer og medført stopp, er ting vi ikke har greid å se, før de dukker opp. Det er ikke blitt avslørt av vår eksisterende overvåkingsystemer. Når noe som dette skjer, prøver vi selvsagt å forbedre overvåkingen ved å legge til disse symptomene i løsningen.
De tre siste hendelsene er knyttet til database drift. Ikke til feil i applikasjonene. Dette er ting applikasjons- utviklerne våre ikke kan gjøre noe med. Detter er en sak for admin. Årsaken til stoppet, var at backup ikke rakk å kjøre seg ferdig før noen butikker startet driften om morgenen. Noen databser var rett og slett blitt for store.
Det admin har gjort, er å fordele databaser på flere virtuelle servere slik at backup rutinen rekker å kjøres komplett, per server i løpet av en definert tidsperiode. Dette er det tiltaket vi har gjennomført, og tror vi fungere godt fremover.
Vi har et driftsikkert system, men slike stopp er svært uheldig. Vi beklager det og lover at vi gjør det vi kan for å unngå stopp fremover.
Mvh.
Svein A. Lindelid
CEO
EHF faktura duplikater
Det har dessverre kommet inn en bug i EHF faktura sendingen fra Susoft. Problemet startet i løpet av den 29.03.24. Det som skjer er at fakturaer har blitt sendt på nytt hver 4. time. Så dersom du har sendt EHF faktura i denne perioden kan det ha blitt sendt fra 1-12 duplikater av samme faktura. Dette beklager vi og skal gjøre det vi kan for å unngå at dette skjer igjen.
Noen regnskapssystemer avviser automatisk fakturaer dersom en annen med samme fakturanummer allerede eksisterer, så dette er nok ikke et problem hos alle, men er avhengig av hvilket regnskapssystem mottakeren av EHF fakturaen har.
Hilsen Susoft
Susoft aPos oppdatering kommer onsdag den 13.03.24
Vi kommer med en oppdatering av aPos kassen onsdag den 13.03.24. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen.
Du kan lese mer om hva som er nytt her.
Vennlig hilsen
Susoft
Nets Easy støttes nå i eSusoft nettbutikk!
Betalingsløsningen Nets Easy kan nå brukes i nettbutikken. Per nå er det bare vanlig betaling hvor beløpet trekkes fra kortet til kunden med en gang som er implementert. Mulighet for retur vil komme etter hvert.
Ønsker du å ta i bruk dette kan du i nettbutikken din gå til Admin panelet -> Innstillinger -> Betalinger -> Nets Easy. Der vil du finne informasjon om hvor du kan bestille Nets Easy, og hva du skal legge inn av koder for at det skal fungere etter at du har bestilt.
Hilsen Susoft
Ny Susoft aPos oppdatering kommer i morgen, 26.01.24!
Dessverre kom det noen feil i versjonen av Susoft aPos som ble sendt ut i går. De største problemene gjelder takeaway knappen og retur til kort. Integrert Vipps var også et problem i går, men det er nå løst. Vi vil derfor komme med en ny oppdatering i morgen, 26.01.24. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen. Vi forventer ikke store utfordringer med denne oppdageringen da det er en mye mindre oppdatering enn det var i går.
Hilsen Susoft
Problemer med aPos oppdateringen! (oppdatert kl. 12:15)
Vi har dessverre opplevd store problemer med oppdateringen til kassen i dag. Det er den nye web serveren (Spring) som har utfordringer. Vi har nå slått av serveren slik at dere ikke skal oppleve på/av med offline/online. Kassene vil være offline frem til vi har en løsning. Vi vil fortsette og jobbe med løsning med Spring frem til 09:30. Om vi ikke finner en løsning før det vil vi starte jobben med å rulle tilbake til gammel web server (Tomcat).
Vi beklager ulempene dere har med dette.
Oppdatering kl 12:15: Alle kunder skal nå være online igjen. Problemer på serveren er løst og vi kjører nå på den nye Spring web serveren. Om du nå har problemer i kassen så ta kontakt med support.
Hilsen Susoft
Susoft aPos kasse oppdateringen 24.01.24
Oppdateringen til kassen som kommer i morgen 24.01.24 er en stor oppdatering på server siden hvor vi bytter miljø på web serveren fra Tomcat til Spring. Vi har gjort det vi kan for å finne problemer og rette de, men ber om forståelse for at det kan bli uforutsette utfordringer. Vi vil selvsagt finne og rette det som eventuelt oppstår så raskt som mulig.
Brannmur: Dersom noen har måttet åpne opp i nettverket sitt for kommunikasjon fra kassen så er det viktig å vite at all kommunikasjon på kassen nå vil foregå på port 443 (https). Tidligere ble også port 80 (http) brukt, men nå er alt på 443. Så dersom noen bare har åpnet opp for port 80 så er det viktig at de åpner opp port 443. Dette gjelder stort sett bare offentlige etater slik som skoler og sykehus, og vi tror de aller fleste hvor dette er aktuelt allerede har 443 åpen.
Hilsen Susoft